Fairtrade produkty: co jsou zač, jaká je situace v Čechách a jaké jsou nejznámější mýty s nimi spojené?

Eko, bio, Fairtrade. Dnešní trh se jen množí cizími slovy určujícími původ, kvalitu nebo společenskou odpovědnost produktů a firem, které je vyrábějí. Proč? Připomíná to scénu s českými či americkými zápalkami z jednoho oblíbeného českého filmu. Je to moderní a zákazník na to slyší. Které z nich pro nás ale mají opravdu hlubší význam a které jsou pouze marketingovým tahem? V následujícím textu vás seznámíme se stále diskutovanějším tématem, které vzbuzuje právě takové otázky. S certifikací Fairtrade.

 

Co je to vlastně Fairtrade?

 

Představte si to jednoduše. Pěstitel v západní Africe vyprodukuje bavlnu, z níž se vyrobí trička, která si můžete koupit i vy v centru střední Evropy. Jsou-li tato trička označena certifikátem Fairtrade, můžete mít při jejich koupi jistotu, že pěstitel za dodávku bavlny obdržel férovou výkupní cenu, že se na jeho polích pracuje v důstojných podmínkách při dodržení pracovních práv a ekologických postupů, a že nebylo využito dětské práce.

 

Fairtrade je tedy férový obchod, v němž je producent plodiny za svou práci odměněn právě takovou částkou, která odpovídá hodnotě vloženého kapitálu a úsilí pro její vypěstování. Certifikace Fairtrade je nejen ochrannou známkou, ale také myšlenkou, která se opírá o produkci ekonomicky, sociálně a ekologicky odpovědného zboží.

 

Fairtrade bavlna

 

            Na našem e-shopu nenajdete Fairtrade kávu ani banány, zato se ale setkáte s pojmem Fairtrade bavlna. Jak je to vlastně s ní? Na světě se na produkci bavlny podílí asi 100 milionů producentů ze 70 zemí. Důležitým zdrojem příjmů je bavlna zejména pro západní a střední Afriku, Indii, Pákistán a střední Asii. Pěstování bavlny ale probíhá i v průmyslových zemích, které se tak stávají přímými konkurenty zemí rozvojových a cenu bavlny snižují. Drobní pěstitelé jsou tak vystaveni častému kolísání trhu a nuceni prodávat svou úrodu za dumpingové ceny, tedy rozdílné ceny pro domácí trh a pro vývoz. S touto nekalou praktikou Fairtrade bojuje například stanovením tzv. minimální fairtradové ceny, za níž může být bavlna odkoupena.

 

            Pokud je Fairtrade bavlna navíc pěstována v souladu se zachováním přírody, bez geneticky modifikovaného osiva, chemických látek a s ohledem na co nejefektivnější využití vody, získáme Porsche mezi přírodními materiály, BIO bavlnu.

 

Fairtrade vs. fair trade

 

Opakování, matka moudrosti. Jak jsme si řekli výše, za fairtradové považujeme všechny výrobky, který byly vyrobeny v souladu se standardy spravedlivého obchodu. Kromě bavlny jsou to také banány, káva, čaj, třtinový cukr, kakao, rýže a obiloviny, koření nebo také řezané květiny. Poznáme je podle speciálního označení, certifikace FAIRTRADE®. Ochranná známka má několik podob. Kromě originální modro zelené kombinace najdeme také speciální známky pro konkrétní produkty, například pro bavlnu či zlato, FAIRTRADE® COTTON a FAIRTRADE® GOLD. Všechny výrobky FAIRTRADE® na českém trhu mají zároveň certifikaci ekologického zemědělství. Seznam všech výrobků na českém i slovenském trhu, které mají známku FAIRTRADE®, najdete v katalogu TASTE zde.

 

Za fairtradové považujeme ale i výrobky, které tuto značku sice postrádají, nicméně pocházejí od členů Světové fairtradové organizace (WFTO), mezinárodního sdružení obchodníků, kteří též dodržují principy férového obchodu. WFTO sdružuje přes 300 členských organizací z více než 70 zemí světa, přičemž dvě třetiny z nich pochází ze zemí globálního Jihu. Tyto produkty tedy nemají známku FAIRTRADE®, ale najdete je pod názvem fair trade.

 

Na našem písečku

 

K průkopníkům fairtradového obchodu v České republice patří především Ekumenická akademie Praha, která tyto produkty začala v roce 2004 jakožto první licencovaný dovozce nabízet českým maloobchodníkům a spotřebitelům. Už v tomto roce se tak Česká republika zařadila k zemím jako jsou Švýcarsko, Nizozemsko, Velká Británie, Německo, Rakousko a další, ve kterých již faitradový obchod funguje po několik desetiletí.

 

Podle výsledků, které zveřejnila nezisková organizace Fairtrade Česko a Slovensko v září roku 2019, prodeje Fairtrade produktů u nás stále rostou. Největší nárůst zaznamenala bavlna, meziročně dokonce o 317 % na 217 tun, což je skvělá zpráva. Výsledky také ukázaly, že o existenci Fairtrade ví 59 % Čechů. Přestože je povědomí o Fairtrade výrobcích poměrně vysoké, Čechů, kteří při nákupu zboží dbají na tuto certifikaci, je stále velmi málo. Proč? Český spotřebitel je bohužel zvyklý hledat za podobnými certifikáty pouhý marketingový tah.

 

Drahá a snadno zneužitelná nálepka?

 

“Jde o předraženou nálepku, pěstitelé z toho vidí jen zlomek a známka je snadno zneužitelná.” To je asi nejčastější výrok spojený s nedůvěrou vůči Fairtrade obchodování. Pojďme se na tyto argumenty podívat blíže.

 

Co se týče ceny, dříve skutečně platilo, že fairtradové výrobky měly vyšší cenovku. Bylo tomu tak zejména proto, že je nabízely pouze menší obchody, pro které je logistika podobného obchodování poměrně náročná a tudíž nákladnější. Díky většímu zájmu spotřebitelů se do takového obchodování zapojují i větší řetězce a cena Fairtrade výrobků tedy klesá. A voila, fairtrade tričko si můžete koupit ve většině oblíbených řetězců s oblečením za běžnou cenu. S příplatkem se smiřte tehdy, pokud je vyrobeno z certifikované BIO bavlny.

 

Předpoklad, že se k pěstiteli produktu dostane jen velmi malé procento z utržené ceny, vychází z nesprávného dojmu, že jejich odměna závisí na konečné cenovce. Ve skutečnosti ale pěstitelé dostanou za svůj produkt spravedlivou cenu již ve chvíli dodání. K tomu navíc často získají ještě tzv. fairtradový příplatek určený na rozvoj jejich komunit. A certifikace FAIRTRADE®? Zneužít ji se nevyplácí. Dohled nad certifikací produktů drží společnost FLOCERT GmBH založená v roce 2003. Jejím úkolem je kontrola dodržování standardů Fairtrade obchodu v pěstitelských oblastech i u koncových prodejců. V případě zjištění neoprávněného manipulování s touto známkou může společnost daného prodejce za zneužití známky žalovat.

 

Proč nakupovat Fairtrade?

 

Stále se ptáte, proč podpořit Fairtrade výrobky? Protože je to správné. Protože tahle jediná změna v našem “nakupovacím” vzorci chování pomůže podpořit pěstitele, kteří produkují poctivé, kvalitní a původní suroviny. Hlavní přínos nakupování Fairtrade produktů spočívá v tom, že čím více jich nakoupíte, tím větší budou mít Fairtrade suroviny odbyt a tím více pěstitelů bude moci těchto fér podmínek využít.

 

A každý si zaslouží fér jednání, no ne?

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.