perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex perex

Trička nosíme všichni prakticky každý den a mnozí z nás nemají v šatníku ani žádnou alternativu. Zdaleka tak tomu ale nebylo vždy – triko bylo dlouhou dobu velká rarita a masovějšího rozšíření se dočkalo až díky jednomu kasovnímu trháku před 66 lety.
Nadpis H2
Umíte si život bez klasického trička nebo topu vůbec představit? My v e-shopu dost těžko, majitelky se na to snad radši ani neptejte. A vzhledem k tomu, že se na světě podle hrubých odhadů ročně vyrobí víc než 1 miliarda triček, jste na tom podobně dost možná i vy.

Svého prvního pracovního nasazení se dočkala (jak jinak) v armádě, kde tvořila od roku 1913 součást uniformy posádky amerického námořnictva.
I když lidé oceňovali výhody lehkého a praktického oděvu, který je v ničem neomezoval, trvalo dalších cca 40 let, než trička zaplavila naše skříně v masovějším měřítku a začala se objevovat i ve společnosti. Za vším byl film.
Psal se rok 1951, když herec Marlon Brando zvolil přiléhavý model trička ve snímku Tramvaj do stanice Touha (A Streetcar Named Desire). Najednou všichni viděli, že i v obyčejném tričku může vyniknout sexy postava, a z oděvu pro vojáky, farmáře či dělníky se stal módní hit. Triko se začalo tolerovat i ve společnosti, proniklo do škol a kanceláří, začaly přibývat originální obrázky a nápisy a do té doby suverénní košile byly odsunuty na druhou kolej.
Brzy na to se v módě prosadil také nátělník, k čemuž přispěl další kasovní trhák – Pomáda (Grease) s Johnem Travoltou.
Oděv, který nás baví
Od padesátých let už trika nenosili pouze muži, ale také ženy, které objevily kouzlo topu. Další významná etapa nastala v 70. a 80. letech, kdy se začala vyrábět trika s potiskem slavných kapel – zamilovali si je především obdivovatelé Nirvany nebo The Rolling Stones. Velkou oblibu si získala batikovaná trička, která vnesla do módy zcela nový směr.


V 90. letech minulého století už je nosili všichni bez ohledu na věk, pohlaví i postavu. Možná si ještě vzpomenete na módní divočinu té doby u nás, podivně střižená trika s výraznými potisky byla k vidění i v divadlech a na společenských akcích. U slečen byly oblíbené extra krátké topy nad pupík, mimochodem tento trend se opět vrací v plné kráse. Perfektně se hodí k džínám a džínovým sukním, což se stalo symbolem nespoutanosti.
Zajímavostí je, že takto ustřižené modely oblékali také muži. Dali tak na obdiv svou mužnost a vysportovanou postavu.
Tabulka velikostí
SLOUPEC 1 | SLOUPEC 2 | SLOUPEC 3 | SLOUPEC 4 |
ŘÁDEK 1 | ŘÁDEK 1 | ŘÁDEK 1 | ŘÁDEK 1 |
ŘÁDEK 2 | ŘÁDEK 2 | ŘÁDEK 2 | ŘÁDEK 2 |
na konec ještě pár čísel
- kolik triček se vyrobí na světě, není jednoduché zjistit, jen v USA se ale prodá až 90 milionů trik ročně
- ročně se prodají nátělníky, trika a vesty za 44 miliard dolarů (!), což je 9 % ze všech tržeb v oděvním průmyslu
- celkově se oděvní průmysl podílí na celosvětovém HDP ze 2 %, což je jen o trošku méně, než obchod se zbraněmi (2,5 %)
- obchodní dům Hermés uvedl triko vyrobené z krokodýlí kůže, který má být tím nejdražším na světě – stojí 91 500 dolarů (přes 2 miliony korun)
na konec ještě pár čísel
- kolik triček se vyrobí na světě, není jednoduché zjistit, jen v USA se ale prodá až 90 milionů trik ročně
- ročně se prodají nátělníky, trika a vesty za 44 miliard dolarů (!), což je 9 % ze všech tržeb v oděvním průmyslu
- celkově se oděvní průmysl podílí na celosvětovém HDP ze 2 %, což je jen o trošku méně, než obchod se zbraněmi (2,5 %)
- obchodní dům Hermés uvedl triko vyrobené z krokodýlí kůže, který má být tím nejdražším na světě – stojí 91 500 dolarů (přes 2 miliony korun)